Så gör du en drömfångare

Jag har lovat er ett inlägg om hur man gör drömfångare.
Nu delar jag med mig om hur jag gör, alla gör på sitt sätt.
Så här kommer det en massa bilder och text.
Är du trött, hiva upp kaffe.
Det kan behövas.

Dom ursprungliga drömfångarna gjordes av grenar och tråd av senor.
Idag är det något förenklat.

Och här vill jag skriva ett stort "att tänka på"
Att göra en drömfångare tar en stund.
Framför allt att "väva" mönstret.
Och det finns inga rätt eller fel.
Det är klart att om du ska göra den utifrån traditionen,
 så finns det en del att tänka på. 
Men om du vill ha den för att du tycker 
att det är vackert. GO BANANAS säger jag bara.

Just i det här inlägget har jag valt rosa sammet och svart tråd.
För att ni förhoppningsvis ska se vad jag gör...
Vill man inte knyta tråd kan man använda en virkad duk
eller annat, bara att använda fantasin.

Du behöver:
1. En ring i valfri storlek.
Metall, plast eller trä, spelar ingen roll.
Återanvänd en gammal del från en lampa eller tvinna ståltråd.

2. Band.
Samma här, använd det du har. Garn, sammetsband, jute.
Allt funkar.

3. Superlim
För att fästa bandet på ringen

4. Tråd
För att binda nätet.
Här är det viktigt med en bra tråd.
Som klarar av att spännas.
Det är för att inte mönstret av tråd ska kollapsa.
Och som inte trasslar in sig.
När du ska knyta mönster är det svårt att pilla igenom en rulle...
Jag använder oftast nylontråd.

5. Pynt
Fjädrar, spetsar, pärlor.
Just det du tycker om ska du smycka din drömfångare med!
Börja med att vira in ringen med bandet.
Limmet använder du vid start och stopp.
Alltså för att fästa bandet så att det inte glider iväg.

Vira bandet kant i kant och ganska tajt.
Tänk på att ha band kvar till hängaren.
Jag brukar slå en knut på bandet för att göra en hängare
eller limma fast det som jag har gjort här.
Nu börjar pillet.
Det här är det moment som tar tid.
Beroende på storlek förstås och hur tätt man gör själva mönstret.

Starta med att göra en dubbelknut på höger sida om hängaren.
Dra knuten så att den är på undersidan av ringen.
Och nu gäller det att tänka till.
För det är nu du avgör hur stort eller litet mönster du ska ha.
Här har jag valt ett stort mönster för att ni ska se.
Dra tråden en bit i från där startknuten är.
För tråden över ringen, in under ringen och sen upp från 
undersidan över tråden.
Då ser det ut så här som nedan.
Dra nu tråden åt höger, håll den spänd.
Samma igen, 
För tråden över ringen, in under ringen och sen upp över tråden.
Fortsätt så tills du har kommit runt hela ringen.
Längre avstånd, större mönster.
Kortare avstånd mindre mönster, mera nätlikt.
Såhär ser det ut när du tagit dig runt hela första varvet.
Nu ska du börja på varv två.
Då fäster du tråden i varv 1
För tråden in under föregående tråd och sen upp över och 
igenom som en ögla.
Se till så att tråden är i mitten av den första tråden när du drar åt.
Du knyter alltså inga knutar här utan låter trådarna löpa över varandra.

Fortsätt så runt hela varv ett och så många varv som du vill ha mönster.
Här kan du också börja trä pärlor på tråden om du vill ha det.

Som nedan ser det ut när man är klar med själva mönstret.
Nu har jag varvat stora och små mönster så ni ska se skillnaden.

När jag är helt klar med mönstret så knyter jag en dubbelknut på
den sista tråden jag trär igenom föregående tråd. 
Hängde ni med?

Eftersom att jag oftast använder nylontråd så eldar jag lite på knuten
för att den ska hålla. 
Sen är det bara att börja piffa och puffa.
Fjädrar på sidan eller under.
Eller spetsar, girlanger vad man nu gillar.

Ja, det var det.
Har jag varit otydlig, hojta till!

Kramen Hannis



16 kommentarer:

Anonym sa...

Godmorgon Fina Du
Så härligt att få denna beskrivning. Tack Jag har längtat. Undrar om denna tröga hjärnan kan få ihop detta...
Men försöka det ska jag
Med önskan om en fin Fredag till Dig på alla sätt

Louise

Flower of Fame sa...

Så roligt att du delar med dig av hur man gör. Din beskrivning är hur tydlig som helst. Man blir sugen på att prova. Ha en fin dag Kram Pernilla

~ Eva ~ sa...

Pyssliga Du :)
Hur tydligt beskrivet somhelst.
Är nog bara min egen tröghet, som kan ställa till det :)

Kramen Eva

Kia sa...

Så pysslig du är!
Blev snyggt.

Önskar dig en toppen helg!
Kram Kia

Anna S sa...

Tack så mycket för beskrivningen på drömfångare.! Jag hade ingen aning om hur man ska gå till väga för att få till nätet. Men nu har jag ett hum eller mer om hur.
Jag har gjort lite liknande ringar, mer som konstverk och gett bort. Vet att den hänger mitt över ett köksbord nu och skymmer sikten för de som sitter där.

Drömfångare blir lite av en utmaning för mig med tålamod. Kanske blir det några i julklapp.
Kramen, hoppas din dag är fin!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Mmm så fin. Jag har ju väldigt pilligt jobb så sånt här pill skulle ju kunna tyckas vara pang på. Meen jag valde ju en annan väg som du vet.
Stor kram till dig fina/AM

Helén i Vilrummet sa...

Å, dom är så superfina.
Kram Helén

Rost och rädisor sa...

Fint och bra beskrivning. Sammet och svart snyggt ihop.
kram
Anette

Pia sa...

Du är så tydlig så. Den blev ju superfin, kanske kanske kan jag ge mig på det ändå, nu när du har lotsat mig igenom hur det ska gå till!
Önskar dig en mysig fredagskväll!
Kramar

Therese sa...

Drømmefangerene dine er veldig vakre. Jeg har aldri sett skjønnheten i de før jeg så dine, de jeg har sett har nok vært masseprodusert og billige.

Jeg håper helgen gir deg nødvendig påfyll og at du får en helg som er passe myk. Min mor fyller 60 og vi feirer henne denne helgen så jeg prøver å finne energi til å komme meg gjennom. Hun fortjener å bli feiret.

Godnattklem

Jennica... sa...

Du är väl fantastisk! Tack för detta! Det hade varit himla kul att kunna få till detta....bra pyssel för en tråkig höstkväll....
Kram Jennica

Mamma C sa...

Jättebra beskrivning och sammet och svart är snygg.
Kram Mamma C

Maria - Snickaregården sa...

Tjoho vad glad jag blev för den här beskrivningen. Nu ska det göras drömfångare på snickaregården :D
Kram Maria

Suz sa...

Det verkar vara en alldeles tydlig och bra beskrivning, om jag sedan lyckas är en helt annan sak;) Men med tålamod och vid rätt tillfälle ska det nog gå.
Tack så jättemycket för beskrivningen!
Kram
Suz

Bibbis blandning sa...

Vilken jättebra beskrivning. Jag ska absolut prova på att göra mig en drömfångare.
Tack för att du delar med dig av beskrivningen.

maria sa...

Hej. Tack för beskrivningen. En fundering gör du dessa på beställning?