Osörjd sorg

Jag ser att ni har varit här.
Jag har fått mail och små hälsningar om allt är bra med mig.
Bloggen brukar uppdateras varje dag.
Jag är tacksam över eran omtanke.

Jag har suttit vid mitt köksbord.
Vid mina fötter har pälsbollen legat.
Och jag har gråtit floder.
Det har inte varit dramatiskt, det har inte gjort ont.
Det har bara varit knutar som behövde knutas upp.
Och eftersom att jag inte tror på att låtsas så skriver jag som det är.


Jag stängde dörren till omvärlden.
Lade telefonen upp och ner, utan ljud.
Jag har lyssnat på mjuk musik, yogat, druckit te.
Tittat på dokumentärer med fokus på lycka och helande.
Och där emellan har jag gråtit.
Att gråta är som att duscha på insidan.
Det stämmer faktiskt.

Jag har tagit hand om osörjd sorg.
Eller obearbetad sorg om man föredrar det.
En resa i mitt inre.
Den resan måste jag göra själv.
Och i helgen fick den fara fritt.

Det är inget farligt, bara befriande.
Och nu börjar en ny energi att vakna.
Jag är inte i mål än.
Det tar tid att möta sig själv.
Det är en tid jag väljer.
En investering i mig.
Det är ganska fint när jag tänker på det så.

Imorgon blir det annat.
Som exempel en säck som får bli en kruka.

Jag hoppas att ni har haft en mjuk helg.
Att ni har haft möjligheten att njuta av den vackra hösten.
Kramen Hannis


23 kommentarer:

Anonym sa...

Godmorgon
Det var så skönt att få läsa dessa nya rader från Dig
Jag kan inte förklara vad det är som gör att jag varje morgon vid denna tiden-i vargtimmen -söker mig hit in för att få njuta dina bilder och ord...
Jag känner ro...finner små små lösningar för mig i dina ord plus all värme
Jag vill bara tacka för att jag får ta del
Varma tankar till dig och en kram från mig
Hälsningar Louise

Den där Victoria sa...

Du kloka fina människa. Kram på dig ❤️

Christina sa...

Hoppas att du känner dig bättre nu! Mitt första besök här och inlägget kändes så känslosamt och äkta att det är svårt att låta bli att kommentera, men vet inte riktigt vad jag ska skriva. Så blir ett kort Hej!

Kram Christina

Arja sa...

Halloj!
Du kloka fina Hanna, så fint inlägg idag och kan bara hålla med att det är så befriande att få gråta ut ibland!
Önskar dig en fin start på veckan
Kram Arja

Flower of Fame sa...

Har undrat vad som har hänt dig. Även om du har haft det tufft känns det skönt att höra ifrån dig. Gråta är bra. Ibland gör jag det när av ser en film. Då kommer allt. Jag gråter inte bara för filmen utan för så mycket mer. En skön känsla. Spännande med krukan du skulle göra. En mjuk dag till dig. Kram Pernilla

Pia sa...

Att låta sig bryta ihop och låta tårarna flöda är läkande. Vad skönt att du känner energierna igen! Den där säcken låter spännande 😊
Önskar dig en mjuk dag!
Kramen

Therese sa...

Fine, fine deg! Så modig av deg å være ærlig om dette. Det er dager som er slik og jeg lar de komme, det er så sjelden at når de kommer så trengs de. Fint bilde å kalle det en innvendig dusj.

Da jeg ble syk, var redd og hadde store smerter så husker jeg at jeg ønsket at det var noen som kunne møte meg på det. Bekrefte at det er ok å føle det at man ikke orker mer, at dette er noe sikkelig dritt, men mennesker har ett behov for å trøste, både den andre og seg selv. Si at ting blir bedre og trøste med små fraser. Og det er ok, og sikkert slik det skal være. Men av og til trenger man en venn som sier "ja, dette er dritt".

Jeg er glad for at du gråter og samtidig også fokuserer på veien videre. Du setter uansett dypere spor enn du aner. I går så jeg Persbrandts nye film og da tenkte jeg på den modige bloggvennen min som stod opp for han og barna hans, og alle andre som er rammet. Du er unik!

Choices by Annie sa...

En sådan tid tror jag är viktigt att ta sig. Vi bär alla på sorg och endel sorg tar längre tid att läka än annan. Viktigt att möta sig själv.

Fin mjuk dag till dig.
Kram
Annie

Melody and M.E sa...

Både ditt inlägg och Therese kommentar tar jag med mig in i denna nya vecka! Att få vara ärlig med att man bär på en obearbetad sorg som ibland vill ut och att få bekräftelse på att det är "dritt", ja det är så det är och så det ska få vara.
Älskar ditt mod och din ärlighet!
Önskar dig en fin vecka!
Kram M.E

Anonym sa...

Min upplevelse av din blogg är, att du lever livet med öppna känslor, sinnen och ett klart och öppet intellekt. Med hela din mänsklighet och ärligt. Jag söker mig till"Tidiga mornar" för att få inspiration och livsmod. Tack för att du delar med dig!
Varma hälsningar
Gunilla

VisaLiza sa...

Det där är nog alldeles nödvändigt att göra ibland även om det krävs mod att våga. Jag bär än så länge mina sorger inombords eftersom det inte finns utrymme att låta dem få fritt utrymme. Tror dock att det är tvunget att till slut släppa fram sorg oavsett när det blir om en skall ha en chans att må bättre. Kramar Liza

wintwig´s sa...

Så klokt att verkligen ta tag i det osörjda, känna in, och sedan gå vidare. /Kram

HönaPöna sa...

Klokt av dej att stanna upp och låta sorgen få ta tid... Att gråta ut är något vi alla borde syssla med då och då. Önskar dej en fin start på veckan... Kram!

Anna S sa...

Hej Hannis, också jag märkte att det var tyst här på din blogg. Jag tänkte att du nog behövde några dagar för dig själv. Så skönt att du fått gråta ut det som fanns där och var sorgset.
Jag önskar att jag kunde gråta. Äter mediciner som stoppar allt sånt. Annars orkar jag inte, gråter för jämnan och har outhärdlig smärta i mig. Men det är som du säjer, att gråta är som att duscha insidan. Och komma ut på ett ljusare ställe i sig själv. Det är lite som pest eller kolera med mediciner som gör så med mig.. men jag vet att jag behöver dom. Har försökt trappa ner och sluta många gånger och det funkar inte, det blir för tufft mentalt.

Klokt av dig att vara hemma och inte uppkopplad när du behövde tid och rum för dig själv. Det att ständigt kunna bli nådd är lite stressande många gånger känner jag. Tror inte att människan är gjord för att ha intryck hela tiden och vara uppkopplad mot allt även om det förstås ofta är underhållande och bra (beroende på vad man får för intryck). Det gäller att hitta en balans som man mår bra av tänker jag.

Jag önskar dig en fin måndag, i din egen takt.
Kramers!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det osörjda kommer ikapp, förr eller senare. Du är klok som låter känslorna komma, för man måste hinna ifatt sig själv ibland.
Stor kram/AM

anso sa...

Underbara du, nu är vi flera som kan stänga ute världen en stund, gråta och bara vara.. utan att få dåligt samvete!
Hoppas du kommer till rätta o känner dig lättare i hjärtat.
Fler av dig i världen!!
Styrkekramar i massor till dej

Finurliga Fröken sa...

Du skriver så vackert, så öppet, så fantastiskt. Kanske är det just de jag behöver. Tystnad, lugn och gråt. Jag har bara svårt att hitta dit. Kram

Pemsplatser sa...

Skönt att tillåta det vara sådär, gråtigt och dant, det behövs ibland! Du skriver så fint! Kram till dig

Nyanser av vitt sa...

Hej Hannis,
Så vackert du skriver. "Att gråta är som att duscha på insidan"- det tyckte jag mycket om. Att gråta är att vara stark. Att gråta är att lösa upp bollarna i bröstet som gör så att man inte kan andas. En fin helg har du haft Hannis även om du vaknade med svullna ögon :O)
Sköt om dig
Varm kram
Agneta

anettan sa...

Stor Kram Anette

Mamma C sa...

Ibland kan det vara en härlig befrielse att få gråta ut. Känna att allt släpper som man burit på inom sig.
Ha en bra vecka.
Kram Mamma C

Jennica... sa...

Saknade dig här, du skämmer ju bort oss med dina vackra inlägg varje dag. Hoppades att inget hänt utan att du behövde en liten paus. Och de var precis vad du hade. Så klokt. Och så fint. "Att gråta är som att duscha på insidan" - så otroligt vackert. Det tar jag med mig.

Jag tycker du är modig som våga släppa fram dina känslor. Så befriande. Hoppas du känner dig lite bättre, en sorg tar tid. Måste få ta tid. Men hoppas du känner dig lite bättre i alla fall.

Kramis!

Tatjanis sa...

Oj som det känns det du skriver. Oj så varmt och lite ledsamt men på ett bra sätt... men ändå, man vill ju varanda bara glada o goa saker, särskilt när man som jag bara är en bloggvärldskompis. Men jag skickar en stor e-kram till dig, du som beskriver det där nödvändiga på ett så fint sätt... som tar hand om dig, är ödmjuk inför allt liver vänder o vrider omkring oss.

K R A M
/Tatjanis